hamburger-icon

Kliker.info

Muhamed Filipović : Alija Izetbegović je gadno pogriješio imenujući Tihića svojim nasljednikom

Muhamed Filipović : Alija Izetbegović je gadno pogriješio imenujući Tihića svojim nasljednikom

01 Maja
19:32 2010

Bosna i Hercegovina je žrtva potpunog rasapa pameti, ekonomije, politike, socijalnih odnosa, kulture, jednom riječju – države, tvrdi u intervjuu za "Dnevni avaz" akademik prof. dr. Muhamed Filipović.U srijedu, 5. maja, u sali Akademije i umjetnosti BiH profesor Filipović promovirat će svoju novu knjigu pod naslovom "Historija bosanske duhovnosti – Duhovni život osmanske Bosne". Njome završava veliki opus na kojem je radio skoro 40 godina, a koji je bio ključan u obnovi ideje bošnjaštva i identiteta našeg naroda. – Prije 1990. godine napisao sam dosta, a izdao relativno malo. Razlog su bili pritisci  kojima sam podvrgavan. Još u ratu promijenio sam unekoliko plan rada, shvatajući da kao neovisna država nemamo o sebi ništa što bi svijetu pokazalo ko smo, naše historijske korijene, gdje nam je mjesto i šta tražimo u svijetu. Svakako je među tim djelima najznačajniji projekt "Historija bosanske duhovnosti".

Taj projekt razvio sam nakon što sam se u aferi "Bosanski duh" uvjerio da je pitanje našeg položaja vezano uz permanentnu težnju srpske i hrvatske nacionalne ideologije da Bošnjacima bude oduzet legitimitet historijskog naroda i da budu definirani kao ljudi bez vlastite kulture i tradicije, koji su samo ostatak tuđe nevjerničke osmanske vladavine. Stavovi, kao što je onaj Ive Andrića da se "u vrijeme osmanske vladavine u Bosni ništa značajno u duhovnom pogledu nije dogodilo", bili su proglašeni za obavezne i trebali su služiti kao osnova svih odnosa među nama. Time je vršena potpuna negacija našeg postojanja kao naroda i historijskog subjekta. Ako mi nemamo originalne duhovne osnove, ako nismo proizveli nikakvu duhovnu supstanciju, tada nemamo kulture, a time ni nacionalnog identiteta! Stoga sam odlučio izučiti sve raspoloživo što se zna o duhovnom životu na našem tlu, dokazati da postoji nesumnjiv duhovni kontinuitet na bosanskom tlu.
 
 Čini li Vam se da je aktuelna bošnjačka politika dovela u pitanje mnoge od vrijednosti koje je promovirala Vaša i generacija rahmetli predsjednika Alije Izetbegovića? U kakvom je danas stanju BiH i koliki su izgledi Bošnjaka da sačuvaju svoju državu?

– Već sam govorio o tome da je stanje užasno. Nema pomaka ni u kom smislu. Ljudi su iscrpljeni stalnim igrama koje se iznova pokažu kao prevare. Jedino napreduju aparat vlasti, represija prema stanovnicima i prihodi ljudi na vlasti i onih oko njih. Naši ljudi zbog toga su izgubili nadu, upali u dezolaciju, sve je više psihički i na druge načine poremećenih ljudi, a to ne može da ne prsne kao balon koji je već prenapuhan.

Sadašnji političari i političke strukture, duboko uronile u neuspjelu politiku, nisu sposobni naći rješenja za probleme s kojima se zemlja suočava. Zbog toga je nužna nova politika, novi ljudi i nove inicijative, s novim načinom političkog mišljenja i rada. Tihići, Dodici, Čovići, Silajdžići, Lagumdžije, Ljubići, dio su kolopleta neuspjeha i starog načina političkog mišljenja i trebali bi otići sa scene. Nikada u našoj historiji nismo bili na nižoj razini intelektualnog i moralnog stanja cijelog društva. Ima pravo onaj psihijatar koji je kazao da je 80 posto našeg naroda u stanju psihopatologije. Ako uskoro ne započne obratan proces vraćanja prava i utjecaja običnim ljudima u politici i životu, možemo očekivati svašta.

Šta je, prema Vama, alternativa? U kojem pravcu Bošnjaci i BiH uopće mogu i trebaju ići? Vi ste često govorili da je za BiH nužan novi način mišljenja.

– Da, rekao sam to uvjeren da je politika koja se provodi samo intelektualno i psihološko mučenje naše javnosti. Odista je nužno da se pojavi sasvim nova politička koncepcija, koja će program utemeljiti na stabilnim i provjerenim historijskim osnovama našeg života i koja će se koncentrirati na rješavanje najbitnijih životnih problema, a to su zaposlenost, obrazovanje, zdravstvena zaštita, ekonomija i ujedinjavanje zemlje kroz realne aspekte, kao što su infrastrukturno povezivanje zemlje u cjelini, a ne njenih dijelova, stvaranje jedinstvenog tržišta novca, robe i radne snage i mobilnosti stanovnika, te svih drugih aspekata života koji mogu proizvoditi pozitivne efekte. Ako bismo ostali zatvoreni u nacionalističke bantustane, tada se ograđujemo od razvoja koji je moguć samo otvaranjem na svim stranama i u svim aspektima. U tom smislu je stvaranje novog trenda političkog mišljenja veoma dobra i važna stvar i razumljivo je zbog čega pojavu takvih ljudi dočekuju na nož oni koji se svim dopuštenim i nedopuštenim sredstvima bore da zadrže svoj monopol na vlast. To je prvenstveno intelektualni, a tek potom organizacijski problem

Vi ste mnogo puta ukazali na neodrživost politike Sulejmana Tihića i njegovog koncepta SDA. Kuda Tihić i ta stranka uopće vode Bošnjake?

– Istina je da sam više puta rekao da je Tihićeva politika za našu zemlju i narod opasna, jer je kapitulantska, neodgovorna, jer je za nju najvažnije šta misle stranci, a ne naš narod, jer je temeljena na apsolutno nedemokratskom ustrojstvu i načinu vođenja stranke i politike, jer politiku vodi u ime naroda, a bez njega, i jer su lukavstvo i iznenadni udarci jedino čime ona raspolaže kao metodom. Ja sam rahmetli Aliju Izetbegovića pitao, kada je on uveo potpuno nepoznatog Tihića u vrh naše politike, šta to radi i zbog čega. Nije mi mogao dati nikakav argument osim da on misli kako je Tihić "za sada" dobro rješenje. Ja sam ga pitao: "Za koga, Alija, za tebe ili za naš narod?" Mislim da je tada rahmetlija načinio
veliku grešku, koju Bošnjaci danas plaćaju.

Javnost je informirana da ste poduprli prijevremeno puštanje osuđenog ratnog zločinca Momčila Krajišnika na slobodu. Je li to tačno i zašto ste to učinili?

– To je tačno. Učinio sam to iz ovih razloga: a. Zbog humanitarnih razloga; b. Zbog toga što svaki čovjek ima pravo na svoju istinu, a sudska istina nije ni zadnja ni jedina istina o čovjeku; c. Zbog toga što sam musliman i imam merhamet, i što kao musliman ne smijem mrziti, jer me Allah, dž. š., obavezuje da činim dobro i opraštam ljudima; d. Jer svome narodu ne želim sudbinu da nema ništa drugo do osjećaj mržnje i želju za osvetom.

Mi, Bošnjaci, nemamo osjećanje i kompleks mržnje i osvete i u tome se razlikujemo od nekih susjeda. Smatram da je to naša prednost, a ne mana, dok nas neki uporno uče da i mi počnemo mrziti i svetiti se, a u tom slučaju mi bismo nužno gubili i praktički, a što je još mnogo važnije u svom vjerskom, kulturnom i moralnom identitetu, jer nemamo ni moralni ni praktički kapacitet za osvetu, i to bi se pretvorilo u terorizam, koji je prokletstvo nekih muslimana u svijetu. Neki nas namjerno guraju ka tome. Ako mu zakon daje takvu mogućnost, ja nipošto ne bih želio stajati mu na putu. Najzad, ni sam đavo nije crn kako se misli.

 Lov na Filipovića uvijek je bio dozvoljen

 
– Prikupljam materijal za knjigu o osobama koje su me napadale tokom moje duge karijere. Ja sam čovjek o kojem je najviše pisano s neprijateljstvom i čak otvorenom i deklariranom mržnjom i prema meni i mojoj porodici. Kada jedan moj "kritičar" javno napiše da me mrzi i to dokazuje brojnim lažima, na to se ne osvrću lažni borci protiv mržnje, fašizma i šovinizma. A zašto bi, kad je lov na Filipovića uvijek bio sport dozvoljen preko cijele godine! Sve to što je pisano je samo intelektualno, duhovno i moralno smeće. To je jedna žalosna historija srama i prljavih igara i to ću dokumentirati. Kada bi to bilo usmjereno samo na mene, nikom ništa, vojska takvih navaljivala je na mene. Ali, iz svega se jasno vidi da je pozadina te hajke, duge pedeset i više godina, u činjenici da se ja nisam libio da postavim neka bitna pitanja i nikada nisam pristao da bošnjački narod smatram nesupstancijalnim, nekulturnim, reakcionarnim i zaostalim i da odustanem od borbe za njegova prava i jednakost s drugima. Knjiga će sve jasno pokazati.

Krleža me snažno podržavao

– Enciklopedija BiH, na kojoj intenzivno radim, jedan je od fundamentalnih projekata bitnih za dokazivanje istine o našoj zemlji i nama u svim aspektima našeg postojanja. Ja sam davno razvio koncept enciklopedijskog prikaza BiH, ali sam zbog opstrukcija prosrpskih faktora u našoj politici bio onemogućen da ga dovršim. Moj napor završio je objavljivanjem Enciklopedijskog separata o BiH, koji je do danas jedina enciklopedijska publikacija o našoj zemlji i nama.  U njemu su Bošnjaci prvi put u historiji bili prikazani kao ravnopravan narod, s kulturom i tradicijom. Ovaj uradak stavljen je u podrum pod optužbom da sam napravio "muslimansku enciklopediju", a ja sam otjeran i onemogućen da projekt dovršim. To se dogodilo odmah nakon smrti Miroslava Krleže, koji me snažno podržavao. Moj glavni egzekutor bio je rahmetli Nijaz Dizdarević, koji je i tokom cijelog rada na ovom projektu činio sve da se on onemogući. Nažalost, Nijaz i danas ima svoje nasljednike. Dok okolne države ulažu milione u svoje enciklopedije, naša država uložila je do sada jedva kojih 160.000 KM, manje nego za  jedan ministarski automobil.  Faruk Vele (Dnevni avaz)

Podijeli

Komentari

Još nema komentara

Komentariši

Napiši komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.
Obavezna polja su označena *

Idi na alatnu traku