Muharem Bazdulj : Bošnjaci svi i svuda
Piše : Muharem Bazdulj ( BH Dani)
Ovo pitanje zadire u srž bošnjačkog nacionalnog identiteta i ilustrira jednu uglavom ignoriranu nuspojavu "pretvaranja" Muslimana u Bošnjake. Naime, kad su Muslimani kao šesti ravnopravan narod uvršteni u jugoslovenski ustav, takvo je nacionalno ime bilo lako prihvatljivo svim muslimanima u Jugoslaviji izuzmemo li Albance. Valjda je na to mislio Mustafa Imamović kada je onomad kazao da makar je za nacionalno ime prikladniji termin "Bošnjak", ni termin "Musliman" nije lišen izvjesne "samozatajne snage". Termin "Musliman", jasno je, stavlja vjeru u temelj identiteta, termin "Bošnjak", međutim, umjesto vjere u taj temelj smješta zemlju, zavičaj. Jesu li svi muslimani koji govore centralnim južnoslavenskim jezikom automatski Bošnjaci? Po Senadu Hadžifejzoviću i po Mustafi Imamoviću, po svoj prilici, jesu. Po Enveru Redžiću, ako je suditi po slijedećem stavu, nisu. Redžić, naime, kaže: "Bošnjaka u smislu etničke zajednice nema bez Bosne. Bosna je njihova kolijevka, rodni zavičaj i postojbina u kojoj su se formirali kao etnos i konstituirali kao nacija." Kako se u tom smislu osjećaju južnoslovenski muslimani? Shizofreno, u najmanju ruku! Potvrda ove teze mogu biti rezultati popisa stanovništva u Hrvatskoj i u Crnoj Gori. Ondašnji su se muslimani, naime, na spomenutim popisima nacionalno podijelili na Bošnjake i Muslimane, u fifty-fifty omjeru otprilike. U Crnoj Gori ta podjela zadire i u tamošnju političku i intelektualnu elitu. Crnogorskoj vlasti takva podjela možda i odgovara. Zato je hrvatski slučaj zapravo indikativniji. Istaknuti muslimani iz Hrvatske se izjašnjavaju ili kao Bošnjaci ili kao Hrvati islamske vjere, no to nije spriječilo par desetina hiljada građana Republike Hrvatske da se na popisu izjasne kao Muslimani (u nacionalnom smislu). Šemso Tanković je nekoliko puta tražio da ti ljudi budu službeno pribrojeni Bošnjacima, ali mu je pojašnjeno da za to nema nikakvog zakonskog uporišta. Imaju se ljudi pravo izjasniti kao Marsovci ili Frižideri pa zašto ne bi smjeli biti i Muslimani.Sve to valja imati na umu u kontekstu recentnih rasprava o neophodnosti da se što je prije moguće održi popis stanovništva u Bosni i Hercegovini, prvi nakon 1991. godine. Demografi i ekonomisti se slažu: popis je nužnost. Bez popisa stanovništva nemoguće je primjerice tačno utvrditi BDP (bruto nacionalni dohodak) koji je u naše vrijeme "lična karta" svake ekonomije. Svi političari pričaju kako se trebamo okrenuti ekonomiji, a popis je jedan od prvih uslova da bismo uopće znali kako stojimo. Najveći protivnik skorog održavanja popisa su bošnjački političari. Popisa ne smije biti prije potpunog i održivog povratka, to je uobičajena formula. Jasno je, međutim, da se radi o pukoj floskuli. Jedanaest godina poslije završetka rata valjda je napokon jasno: ko se mislio vratiti već se vratio. Popis stanovništva potvrdit će rezultate etničkog čišćenja i genocida, to je slijedeća teza. Kao da se to može promijeniti zatvaranjem očiju i zabijanjem glave u pijesak. Cinik bi rekao: imamo li u vidu da su se u Republiku Srpsku vratili uglavnom starci, oportunije je izvršiti popis što prije. Teško je reći da li su bošnjački političari toga svjesni, no popis stanovništva mogao bi im donijeti dodatnu glavobolju u smislu podjele na Bošnjake i Muslimane. Neće, naravno, ovdje biti fifty-fifty odnosa, daleko od toga. Ovo je ipak Bosna, termin "Bošnjak" je već dulje od decenije u službenoj upotrebi, no konfuzija ipak postoji. Podstiču je i neke stupidne SDA-ove igrarije poput onodobnog izbora Muhameda Alaima za predsjedavajućeg Skupštine općine Centar. Alaim je, sjećamo se, biran kao Musliman, dakle kao predstavnik "ostalih". Konfuziji doprinosi i dugo vremena odomaćen izraz "Bošnjak-musliman", a i činjenica da se pridjevi "bošnjački" i "muslimanski" u našem društvu koriste skoro kao sinonimi. (Srbi i Hrvati koji pređu na islam naprasno postaju Bošnjaci!) Ne bi zato bilo čudno da na eventualnom popisu stanovništva za pet-šest godina četvrta najbrojnija nacionalna skupina u Bosni i Hercegovini, odmah iza Bošnjaka, Srba i Hrvata, budu Muslimani. Vrijedno i zaboravljeno bošnjačko pleme, takorekuć.
Komentari