Šaćir Filandra : Srpska elita
Piše : Šaćir Filandra(NN)
Nije lahko plodonosno govoriti o aktualnim zbivanjima u Bosni i Hercegovini, te o karakteru i budućnosti Republike Srpske. Ovo ću nastojati učiniti analizirajući sadašnju srpsku elitu, ali na način da to ne bude samo slovo iz sarajevske perspektive. Pred nama je niz problema s kojima se moramo suočiti.Uspostavljene su jednostavno dvije sasvim isključive i do kraja oprečne perspektive viđenja, razumijevanja i doživljavanja jednih te istih stvari, a simbolizirane su u stavovima Sarajeva i Banjaluke. Da situacija bude još dramatičnija pobrinula se banjalučka strana koja zadnjih petnaestak godina tvrdoglavo insistira na svome viđenju Bosne i svojoj poziciji u toj državi.Ona to čini na način da sebe radikalno suprotstavlja većini demokratskog, zapadnog, razvijenog i uticajnog svijeta, postavljajući se u položaj ugrožene manjine i onoga za koga se, kao, nema razumijevanja. Manjinska pozicija do koje se dolazilo i dolazi neuvažavanjem tuđih i insistiranjem samo na svojim stavovima i pravima, dakle potpunom zatvorenošću i nacionalno-ideološkom ekskluzivnošću, vremenom je mitologizirana. Stvoren je krug iz kojeg nema izlaza. Cijeli svijet je protiv nas, što u mitološkoj slici svijeta znači da smo mi u pravu, bar u metafizičkom, ako ne u fizičkom svijetu. Ta pozicija je potpuno komunikacijski neaktivna, zatvorena, i po logici komunikacije prijeti joj izolacionizam i na kraju atrofija.Banjaluka za sebe još bira i brani takva stajališta. Njena elita to naziva srpskim nacionalnim interesom. Mi, koji nismo Srbi i koji to posmatramo sa strane, malo se svemu tome čudimo. Još na takve i slične stvari gledamo s nevjericom. Znamo i u zadnja dva stoljeća svjedočimo i drukčiju srpsku poziciju.Srpski nacionalni interesi bili su moderno, prosvjetiteljsko, demokratsko i slobodarsko povijesno nastupanje te djelovanje srpskog naroda na Balkanu. Elita tog naroda je predvodila evropske političke i kulturne tokove na ovom parčetu zemlje; ona je promicala pozitivne civilizacijske vrijednosti i znala biti na strani demokratskih i naprednih evropskih nacija i ideja. Ta elita je bitno participirala u predvođenju i oblikovanju područja Balkanskog poluotoka, u bitnom je određivala povijesne tokove na način da je srpski narod učinila određujućim faktorom jugoistoka Evrope. Ona je tu pijemontsku ulogu izgubila u raspadu komunističke Jugoslavije, a da nije ni svjesna veličine štete po narod i sebe. Svojim potezima je sve okrenula protiv sebe. U nesposobnosti nalaženja izlaza iz takvog stanja, u neumješnosti i nespremnosti definiranja nove srpske demokratske pozicije u regionu i Evropi, ona se služi dovođenjem seljaka s Romanije i kozaračkih sela da brane njihova unaprijed propala stajališta.Elita Republike Srpske ne može se obraniti od demokratije, od ideja univerzalnih vrijednosti i važnosti ljudskih prava svakog čovjeka bez obzira na njegovu nacionalnu i vjersku pripadnost. (A ta prava nisu danas jednaka za sve.) To su civilizacijski, humanistički i politički dosezi savremenog čovjeka, a ta elita nije na visini tih načela. Ta načela i njihov zagovor ona niti vidi, niti čuje.Ona se ne može obraniti od istine da je Republika Srpska ratna nedemokratska tvorevina u čijim je temeljima uzidano mnogo krvi i suza nevinih bošnjačkih civila, žena i djece prije svega. Sa svojom nepovijesnom, nedemokratskom, na kraju zašto ne reći nesrpskom pozicijom, ta se elita mora kad-tad s tim suočiti kako za dobro svog naroda, tako i za dobro i sigurnost svih drugih u regionu. Od presudne je važnosti za cijelo područje i sve njegove narode demokratizacija kao evropeizacija ukupne srpske pozicije. Umjesto toga ta elita danas, u trenutku kad ovo pišem, zgurava srpske seljake Romanije i Kozare na banjalučki trg da brane nešto što se braniti ne treba, niti može. Niko pametan i odgovoran ne traži ukidanje Republike Srpske, što je samo stranačka retorika bošnjačkih političara sračunata na osiguranje vlastitih pozicija radikalizacijom naroda, ali traži i očekuje istinsku demokratizaciju tog i drugih područja države. Traži se i očekuje demokratija, jednakost, sigurnost i prosperitet za sve građane, sve ljude tog entiteta. Elita koja se na početku 21. stoljeća boji načela liberalne demokratije, ideje jednakih prava ljudi, nije duge budućnosti.
Komentari