Montiran sukob unutar sandžačkih Bošnjaka?
09 Oktobra
11:36
2007
U Sandžaku se, nakon formiranja paralelnog mešihata Islamske zajednice Sandžaka, nastavljaju sukobi izmeðu vjernika privrženih muftiji Muameru Zukorliæu i novom reisu Ademu Zilkiæu. Sve je više onih koji to vide kao montirani politièki sukob i mozaik politièkih uticaja i iz Beograda, a kao èovjeka koji stoji iza svega, u nameri da napravi privatnu islamsku zajednicu, navodi se lider Sandžaèke demokratske akcije i predsjednik opštine Novi Pazar Sulejman Ugljanin, koji se nije odazvao našem pozivu na razgovor. Samo dan nakon što je poslije verbalnog sukoba vjernika dve opcije u džamiji u Sjenici intervenisala policija uz upotrebu sile sinoæ su nepoznate osobe gotovo istovremeno upale u dvije novopazarske televizije, u vrijeme emitovanja intervjua sa novim reisom Ademom Zilkiæem. I pored upadljivog naglašavanja zvaniènika da se država neæe miješati u sukobe unutar islamske zajednice mnogi u sandžaèkim dešavanjima vide direktan politièki uticaj. Poslanici Ljajiæeve Sandžaèke demokratske partije koji nisu prisustvovali sjednici Skupštine Srbije èekajuæi da ministar policije Dragan Joèiæ kazni odgovorne za upad policije u centralnu džamiju u Sjenici postavljaju pitanje da li je država time što se desilo u džamiji podržala Sulejmana Ugljanina u namjeri da napravi privatnu Islamsku zajednicu. Meho Omeroviæ, poslanik SDP-a: “Ukoliko ministar Joèiæ ne reaguje, ne otkrije i ne kazni te izvršioce i nalogodavce potvrdiæe se sumnje da iza svega stoje odreðene bezbjednosne službe kojima je cilj ne samo razbijanje islamske zajednice nego i unošenje razdora meðu Bošnjake. Dakle, ovde se ne radi niti o SDA niti o SDP, ovde se radi o Sulejmanu Ugljaninu i njegovim prijateljima, kojih izgleda ima i u Beogradu, da pravi privatnu islamsku zajednicu.” A ministar policije Dragan Joèiæ najavio je da æe pripadnici policije za koje se ustanovi da su, intervenišuæi u džamiji u Sjenici, prekoraèili ovlašæenja biti kažnjeni danas ili sutra. U kabinetu Sulejmana Ugljanina,
predsjednika opštine Novi Pazar i lidera Stranke demokratske akcije reèeno nam je da on zbog prezauzetosti ne može da odgovori na naša pitanja o politièkoj pozadini sukoba u Sandžaku. A jedan od predstavnika koalicije Liste za Sandžak, èiji je Ugljanin takoðe lider, Esad Džudževiæ kaže da je reè o koncepcijskom sukobu unutar islamske zajednice. Da je po jednoj koncepciji islamska zajednica zaokružena institucionalno i organizaciono na nivou Srbije a da je druga vidi kao ekspozituru sa sjedištem u Sarajevu: “U tom kontekstu vidim i ambiciju nekih politièkih stranaka da u tome profitiraju. Važno je da država
obezbjedi vjerska prava kao dio korpusa manjinskih prava, da omoguæi imamima i vjernicima da se opredeljuju na osnovu slobodne volje i razuma kojoj æe od ove dvije organizacione forme pripadati. Neke politièke stranke, koje jesu deo nekog šireg miljea sa gospodinom Zukorliæem, su se veæ oglasile i na taj naèin se umješale u ovaj proces koji treba da bude autonoman – par stranaka na èelu sa gospodinom Dajiæem. Mislim da je upravo to dalo taj politièki prizvuk i onda je najlakše, u tom kontekstu, da za ono što radite optužujete nekoga s kim se politièki ili na neki drugi naèin ne slažete.” U meðuvremenu nastavljaju se meðusobne optužbe izmeðu predstavnika islamske zajednice u Beogradu i Sandžaku. Muftija Srbije Muhamed Jusufspahiæ poruèuje da muslimani neæe Islamsku zajednicu Srbije podjeljenu na sfere uticaja bošnjaèke i albanske politike a smenjeni glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji i predsednik Mešihata u Sandžaku Muamer Zukorliæ da je žrtva udara koji su izveli "udbaši, kriminalci i sledbenici" lidera SDA Sulejmana Ugljanina. A za Aidu Æoroviæ, predsjednicu nevladine organizacije Urban in sukob vjernika u Sandžaku i Islamskoj zajednici Srbije je montirani politièki sukob i mozaik politièkih uticaja. Ona objašnjava da se veæ godinama pravi jedan paralelni svijet i da Sulejman Ugljanin pokušava da potèini sve institucije koje se otimaju njegovoj kontrolii podsjeæa kako je Ugljanin dvije godine prijetio da æe napraviti svoju Islamsku zajednicu te da se sada to desilo potpomognuto Beogradom: “Sandžaèka islamska zajednica se godinama opire svemu onome što radi Sulejman Ugljanin i ukazuje na to da je Ugljanin zapravo èovjek koji godinama radi za bezbjednosne strukture ove države i da je ovo njegova osveta. S druge strane je želja bezbjednosnih struktura da islamsku zajednicu u Sandžaku stavi pod kontrolu.” Aida Æoroviæ direktno proziva i samog premijera Vojislava Koštunicu, koji je podsjetimo u prošlom mandatu uspeo da produži vek svojoj vladi upravo zahvaljuæi podršci dvojice poslanika sa Ugljaninove Liste za Sandžak: “Pored tih ljudi koje mi ne vidimo a povlaèe konce od poèetka devedesetih godina sada stoje politièke elite – ovde pre svega mislim na Vojislava Koštunicu koji bez pogovora stoji iza svega, kompletnog kriminala koji ovde radi Sulejman Ugljanin. Na žalost, stoji i Islamska zajednica i porodica Jusufspahiæ koja se vrlo ružno
ponijela u celoj ovoj prièi – neukusno je da izjavljuju kako oni neæe da se bosanska i albanska politika meša u Srbiji. Meðutim, postoje drugi aršini za Srbe gdije patrijarh i SPC mogu da kontrolišu i makedonsku i crnogorsku i bosansku ali zato mi ne možemo da imamo bosanskog vjerskog poglavara.” A kao jedino
riješenje previranja u Sandžaku sociolog religije Mirko Ðorðeviæ navodi neutralnost države: “Držeæi se principa koji su sadržani u Ustavu – država se tih principa ne pridržava i u tome je, po mom mišljenju, problem.” Ljudmila Cvetkoviæ (slobodnaevropa.org)
Komentari