hamburger-icon

Kliker.info

Deutsche Welle o predstavi Zlatka Pakovića : “Žrtve Srebrenice utkane u državu Srbiju”

Deutsche Welle o predstavi Zlatka Pakovića : “Žrtve Srebrenice utkane u državu Srbiju”

20 Decembra
15:30 2022

U predstavi „Srebrenica. Kada mi ubijeni ustanemo“, prikazanoj u Briselu, režiser Zlatko Paković u brechtovskom maniru demontira duhovni i politički establišment u Srbiji, koji je stajao iza ratova u Hrvatskoj i BiH.

„Izvršioci genocida u srebrenici  uglavnom su osuđeni – kao i organizatori pa čak i nalogodavci, Ali, akademici, pjesnici i duhovnici genocida i danas su najugledniji ljudi u Srbiji. Oni bi morali biti prozvani i kažnjeni”, kaže se u prologu predstave „Kada mi ubijeni ustanemo”, čiji je snimak prikazan u prostorijama Theater Cinema u Briselu, u okviru projekta organizacije „International partnership for human rights” pod nazivom „Srebrenica: izvlačenje lekcija iz prošlosti”.

U strogom centru Brisela, u Cinema Galeries Royal prikazan snimak predstave: Srebrenica. Kad mi ubijeni ustanemoU strogom centru Brisela, u Cinema Galeries Royal prikazan snimak predstave: Srebrenica. Kad mi ubijeni ustanemo

Predstava režisera Zlatka Pakovića  premijerno je izvedena 2020. godine u Centru za kulturnu dekontaminaciju u Beogradu, ali nije prikazana ni u jednom pozorištu u Srbiji, iako je namijenjena tamošnjoj publici. Ovo performance-predavanje publici dokumentaristički prenosi činjenice, likove i događaje, kojima režiser, koji u predstavi glumi samog sebe, nastoji probuditi savjest duhovne elite Srbije – kroz stvarne likove koji kreiraju tamošnje javno mnijenje. On ih stavlja na stub srama, ne samo zbog njihovog odbijanja da priznaju odgovornosti za ratove u Hrvatskoj i BiH , već i zbog uzurpacije novca i distribuiranja sopstvene krivice na vlastite građane.

Režiser Zlatko Paković: sam protiv mainstremaRežiser Zlatko Paković: sam protiv mainstrema

No, to je nešto, o čemu u Srbiji malo ko želi da zna, sugerira režiser Paković. „Ova predstava se ne događa. Ona se nigdje i nikada nije odigrala. Vi koji je gledate niste ovdje i sada i nikada je i nigdje niste gledali. Nijedan srpski pozorišni kritičar neće objaviti tekst o njoj. Jer se neće usuditi da javno prozbori: genocid u Srebrenici. A ćutati znači lagati. Ćutati znači ubijati.”

Prolog na početku predstave Srebrenica. When we the murdered riseProlog na početku predstave Srebrenica. When we the murdered rise Zlatka Pakovića

Univerzalna bol majki

Predstava počinje scenom u kojoj se predstavljaju vojnici ubijeni na redovnom odsluženju vojnog roka u kasarnama na beogradskom Topčideru i u Leskovcu: Dragan Kostić. Radoman Žarković, Srđan Ivanović, Dražen Milovanović. Dragan Jakovljević. Njihova smrt je i danas prožeta velom misterije, što u predstavi odslikava majka jednog od njih kada kaže: „Vojska je proglasila da su se moj sin i njegov drug poubijali u međusobnom obračunu. Prvo su rekli da je Dražen pucao u Dragana a potom su nam rekli da je Dragan pucao u Dražena a da je zatim izvršio samoubistvo. Potom su nam rekli da su naši sinovi bili u homoseksualnoj vezi i da su se iz ljubomore ubili. Tri nezavisne ekspertize, među kojima je vještačenje Državne komisije Srbije i vještačenje FBI dokazale su da je počinilac ubistva mog sina i njegovog druga neka treća osoba ili neka druga grupa ljudi”.

Predstava Srebrenica. Kada mi mrtvi ustranemopočinje predstavljanjem mladića, ubijenih u kasarnama na Topčideru i LeskovcuPredstava “Srebrenica. Kada mi mrtvi ustranemo”počinje predstavljanjem mladića, ubijenih u kasarnama na Topčideru i Leskovcu

„Sumnja se da su mladići ubijeni zato što su vidjeli Ratka Mladića , shvativši da Vojska čuva bivšeg komandanta VRS. Ispostavilo se da su kasarne bile dio infrastrukture koja je krila Mladića a vjerovatno i Karadžića a možda i druge ratne zločince. Ubistvo vojnika je do danas nerazjašnjeno”, kaže za DW Jelena Krstić, programska direktorica Helsinškog odbora Srbije.

Ovih pet mladića dovode se u predstavi Zlatka Pakovića u direktnu vezu sa srebreničanskim žrtvama, jer su ih, kako konstatuju majke Srebrenice  u predstavi, „ubili isti oni, koji su ubili našu djecu”. Zato bi „bilo lijepo da se i njihova imena uklešu na ploču Memorijalnog centra u Potočarima”. I Hatidži Mehmedović, jednoj od majki Srebrenici, preminuloj 2018., daje se glas u predstavi, njena bol, sažeta u rečenici: „I ja sam ubijena kada su ubili moje dijete”, ista je kao i bol majki ubijenih vojnika u Srbiji: „Zamislite kako je kada za Božić nemate kome da otvorite vrata ili kada dođu rođendani djeci a njih nema”.

Performance-Vorlesung in Brüssel | Srebrenica When we the murdered rise

„Ono što je važno u predstavi i što je utkano u sadašnju ideologiju je da nije važan pojedinac i šta roditelji djece misle i kako se osjećaju: već da je bitno zaštititi državu i njene interese. A to su interesi, koji su doveli do agresije na Hrvatsku pa na BiH a kasnije i do zločina na Kosovu”, kaže Jelena Krstić.

Samo fini ljudi mogu da čine velike gadosti”

U ovom pozorišnom komadu se stalno ponavlja „Samo fini ljudi mogu da čine velike gadosti”, te se gledaoce vodi kroz priču o imućnoj porodici, koja ima svoje uporište u crkvi, sudskim i književnim krugovima. To je, kako kaže Jelena Krstić, i danas vrlo uticajna, cijenjena i citirana porodica Matije Bećkovića, promovisana u školama i udžbenicima, čije se mišljenje jako cijeni i čiji se članovi pozivaju u najgledanije TV-emisije.

I sam režiser Zlatko Paković pojavljuje se u predstavi i glumi sam sebe izložen napadima predstavnika srbijanske elite I sam režiser Zlatko Paković pojavljuje se u predstavi i glumi sam sebe izložen napadima predstavnika srbijanske elite

U predstavi se citiraju i matrice kreatora srpskog nacionalizma, počevši od dr. Milorada Ekmečića da „Srbiji nije problem dati 250.000 života sa Veliku Srbiju”, preko Ćosića po kojem je „Laganje najbolja vrlina srpskog naroda, oblik patriotizma i potvrda naše urođene inteligencije”. Spominje se i Nikolaj Velimirović, koji je danas posthumno moralni autoritet i čije se riječi i citati mogu naći u skoro svim domovima koji praktikuju vjeru. „Predstava pokazuje njegovu antisemitsku i rasističku stranu. To znači da ono, na čemu mi u Srbiji utemeljujemo svoje ideale, potiče iz nekih ideja 19. vijeka koje su vrlo problematične. Ali pokazuje i da su oni, koji važe kao osviješćeni i hoće da se bave suočavanjem s prošlošću, ipak zatvoreni kada se postavi pitanje, gdje je odgovornost u njihovim krugovima, među njihovim kolegama i kada treba pokazati da je neko, ko je možda njihov uzor, zapravo bio jedan od inspiratora zločina”, kaže Jelena Krstić.

Zlatko Paković, Izabela Kisić, Jelena Krstić i Simon Papuashvili iz IPHR

Ali, bez obzira na bezizlaznost situacije u Srbiji i strategiju suočavanja sa prošlošću koja se sastoji u tome da se ona, kako kaže Jelena Krstić „ignoriše”, režiser iznalazi rasplet i pred kraj predstave jedan od glumaca pada na koljena i izgovara: „Dopustite mi da u ovoj pozorišnoj predstavi, jer u pozorištu može i nemoguće, kleknem pred 8372 ubijenih pravednika u Srebrenici. Proklet bio dan i čas kad sam devet dana poslije genocida u Narodnoj skupštini pozvao da za jednog ubijenog Srbina ubijemo sto muslimana. Proklet nek je dan i čas.”

Ako ne u stvarnosti, onda u pozorišnoj fikciji: Pad na koljena i naklon žrtvama genocida u SrebreniciAko ne u stvarnosti, onda u pozorišnoj fikciji: Pad na koljena i naklon žrtvama genocida u Srebrenici

Uzurpacija novca i distribucija krivice”

Predstava se završava porukom da su žrtve Srebrenice ali i drugih zločina utkane u državu Srbiju, što se vrlo slikovito prikazuje iznošenjem zastave, prema kojoj se svi učesnici u predstavi odnose sa velikim poštovanjem. „Niko je nije zgazio, čak su je ispravljali. Oni imaju poštovanje prema toj državi i baš zato žele da bude očišćena od zločina kao i da imena žrtava iz Srebrenice budu utkana u njeno biće u smislu da ona prizna njihovo postojanje, da prizna način na koji su ti ljudi nestali i ko je za to odgovoran”, kaže Jelena Krstić iz Helsinškog odbora Srbije.

Internacionalna publika ali i ljudi iz regiona prisustvovali projekcijiMala ali odabrana publika iz regiona i EU prisustvovala projekciji: šokirani što su pozorišta u Srbiji odbila da prikažu predstavu Zlatka Pakovića: “Srebrenica. Kada mi ubijeni ustanemo”

Simon Papuashvili iz organizacije „International Partnership for Human Rights” izrazio je „nadu da će veći broj ljudi u Srbiji biti u mogućnosti da pogleda ovu predstavu i da dobije drugo mišljenje osim onog nacionalističkog.”

Lidija Krnjajić iz Novog Sada, koja se bavi vizualnom umjetnošću, smatra da je jako bitno to šta Zlatko Paković radi i o čemu govori. “Pitam se kako je moguće da se to stalno negira. Smatram da konstantno treba da postoji podsjećanje na genocid i da se stvori kolektivno sjećanje.”

Frencis Bolton iz Amstedama, koja živi u Briselu i radi za Evropski parlament kaže da je sa velikim zanimanjem pogledala performans. “I mi Nizozemci smo ispisali svoju istoriju u Srebrenici”. Ja sam toga itekako svjesna. Poruka predstave je jasna a to je da u Srbiji i dalje postoje prominentna lica i familije, koji imaju jako veliki uticaj i ne dozvoljavaju pristup istini, niti priznaju da je u Srebrenici izvršen genocid. To nesuočavanje sa prošlošću, neprihvatanje istine kao i činjenica da nijedno pozorište u Srbiji ne želi da prikaže tu predstavu, za mene je apsurdno i šokantno.”

(DW)

 

Podijeli

Komentari

Još nema komentara

Komentariši

Napiši komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.
Obavezna polja su označena *

Idi na alatnu traku